سیاسەتمەدار و رەوشەنبیرێن کورد

0

گۆتارا نەوەیی و خاپاندنێ

محسن ئۆسمان

بەشێ دووێ

پەیڤەکا پرسدار2

ئەرێ رۆل و کەدا سیاسەتمەدار و رەوشەنبیرێن کورد د هەڤکێش و دیمەنێن رەوشا مە یا سیاسی و جڤاکی دا چیە؟ گەلۆ بۆچی سیاسەتمەدار و رەوشەنبیرێن کورد دانپێدانێ ب دۆراندنا خوە ناکەن؟ ئەرێ ما نەبوونا ڤان جورە سیاسەتمەدار و رەوشەنبیران، ژ هەبوونێ باشتر نینە؟!

I

ئەڤ دەردێ هزری، سیاسی و جڤاکیێ دوورهێلێ مە ژێ دنالیت، بووینە ژێدەرێن رەوشەنبیر و سیاسەتمەداران، ئیرۆ گەلێ مە راستی کۆمەکا ئارێشان “ئابۆری، سیاسی، جڤاکی و رەوشەنبیری” هاتیە. ئەڤ ئارێشە ژی نە بەرهەمێ ئیرۆ و دوهی‌نە، بەلکو ژ کووراتی و سەرهەڤیا دیرۆکا مە و دەڤەرێ دهێن.

ل دەسپێکێ دڤێت ئەم پاشخان و سروشتێ ڤان ئارێشان ناس بکەین، دێ هنگی بۆ مە پتر میکانیزمێن بەرسینگگرتن و رێکێن چارەسەریێ بەرچاڤ بن، کو ب “هشمەندیا دیرۆکێ/ العروي”([1]) دهێتە بناڤکرن. ئەگەرێن پرانیا ڤان ئارێشان ژ نەزانەبوونا کێشێن “دیرۆک، ئەقل و سیاسەتێ” دهێن، چونکو ئەم ژ سەرهەڤبوونا دیرۆک و ئەزموونێن خوە و دەردۆران فێر نەبووینە. دڤێت ب هشمەندیەکا دوورهێلی ژ “پاشڤەروویا دیرۆکێ” رزگار ببین، چونکو ئەم نکارین ژ پرسگرێک و ئاستەنگێن خوە ب “هشمەندیەکا سەختە” دەرباز ببین. دڤێت ئەم ئێدی ژانگرتنێن دەربازبوونێ فام بکەین، داکو ژ هزرێن ئاشۆپی و ئەفسانی بهێنە داقوتان و نووژەنکرن.

سیاسەتمەدار و رەوشەنبیرێن د خەیالا خوە یا فۆبیا ــ Phobie دا دژین، نکارن/ ناخوازن بەرەڤانیێ ژ مافێن خەلکی بکەن، ئەڤێ تێگەهشتنێ جورەکێ “رەوشەنبیریا فۆبیا/ نێرگسیەتا رەوشەنبیریێ” درستکریە، کو رەتکرنا یێ دی کریە فەرهنگا گۆتارێن خوە. دڤێت بەرا هەر تشتی سیاسەتمەدار و رەوشەنبیرێن مە خوە ژ هندەک ئارێشێن خوە یێن سایکۆلۆژی “نێرگسیەت، سادیەت، ماسۆشیەت و فۆبیا” رزگار بکەن، چونکو ب راستی ئەڤە د رێکا وەرار و گوهەرینێ دا، ئاستەنگێن دژارن.

ئەڤێ رەوشێ تێگەشتنەک درستکریە، هەموو ئارێشێن مە ل نک “یێ دی‌”نە، لێ “ئەز” ژ شاشیان پاکم. ڤی کولتورێ رەش و سپی “ئەوێ نە دگەل منە، پا دژی منە!”، کو رەنگێن دی یێن ژیانێ فام ناکەت. رەوشەک درستکریە مرۆڤ ب رێکا پارتاتیێ ژیانێ ناس بکەت، ژ دەڤەی ڤێ پەنجەرێ جورەکێ ڤارێبوونە! ئێدی هەر کەسێ دگەل “من/ ئەز” نەبیت، ئەو گاورە/ خائینە، ئەڤ تێگەهشتنە کولتورێ هێزا نەرێنی بەلاڤ دکەت و جڤاکی ژ هەڤوەلاتیبوونا تەندرست ڤالا دکەت.

ب سەرهەڤ گەلێن پاشڤەروو نکارن خوە ژ دیاردا “ئێگۆلۆژیا/ Egologie ــ زانستێ ئەز” رزگار بکەن، چونکو هەموو واتەیان ددەنە خوە، لەورا د ناڤ رووپەلێن دیرۆکێ دا دبنە بەنی. ئەڤ حەز “ئەز” گەهشتیە ئاستێ هندێ، “دیرۆک ئەزم!”. د ڤێ هزرکرنێ دا “ئەز ــ Ego” دبیتە بنگەهێ تەڤ کریاران. ئەڤ کۆجیتۆیا مە یا “ئەز هزر دکەم ــ Ego congito” ژ بنگەهێ خوە یێ ڤالایە، چونکو دڤێت “ئەز هزر دکەم” ل سەر “حەز، بریار، گومان و هەست”ێ ئاڤا ببیت. لەورا دیکارت بنگەهێ باوریێ ل سەر گومانێ دانا، بەلێ گەلێن پاشڤەروو نکارن خوە ژ خوەشباوریێ رزگار بکەن، چونکو گومان نەکریە بەشەکێ باوریا خوە!

II

ئەگەر مرۆڤ ب پرسەکێ دەست پی بکەت، گەلۆ حەز و زانین ب هەڤرا دهێنە شووپاندن؟ ب راستی هشمەند و رەوشەنبیر بێی سامانێن زانستی، سەرمایا هزری و هەستێن رەخنەیی، نکارن سەرەدەریێ دگەل دیمەن و پێشهاتێن بوویەران بکەن. ئەڤە ژی دخوازیتە هەڤکێشا د ناڤبەرا زانین و حەزێ دا، چونکو حەز تەڤنێ سەرەکیێ بوونێ‌یە. لەورا کانت و فیشتە ئەقل کرە بنگەهێ حەزێ، کو ناڤبری ئەقلێ پاک کرە شەنگستێ حەزێ و جیهان ب خوە ژی حەزە/ شۆپنهاوەر، ب ئەنجام هایدیگەری حەز ب هشمەندیەکا بلند داناسین. دەما نیتشەی بنگەهێ بوونا هەبوونێ گرێدایی حەزا هێزێ کری، وی چاخی حەز بوو بنواشێ گۆتارا فەلسەفا مۆدێرن. مۆدێرنیزم ب خوە ژی ل سەر بنگەهێ ئازادیا خوەیاتیا تاک ئاڤا دبیت، کو ل سەر “حەزا ئازاد/ حەزا ئەقلی/ دیکارت” بنگەهێ خوە دانایە. ئێدی مۆدێرنتی وەک فەلسەفە واتەیا ڤەبوون بەر ب پاشەرۆژا ژ رابردووی دەرباز دبیت. هێشتا ل نک مە کریارێن هشمەندێن “ئەزێ هزرکەر” پەیدا نەبووینە، لەورا ل ڤێرێ هەڤکێشا “هزر و کریار” یا گرینگە، کو ب “فەلسەفا حەزێ” هاتیە ناسین.

ئەڤە وەک ئەزموون و سەرپێهاتیێن دیرۆک و جیهانێ، بەلێ ل ڤێ دەڤەرێ، دڤێت پشتی ڤان هەموو گوهەرینێن جیهانێ، مرۆڤ دوبارە واتەیەکا دی بدەتە “رەوشەنبیرێ پێگیر/ ئۆرگان”، کو دگەل تایبەتمەندیێن ڤی سەردەمی بگونجیت، چونکو پێگیریا رەوشەنبیریا جاران، پتر گرێدایی “رزگاریا نیشتیمانی، نەتەوەی، سۆسیالیزم/ چینا کارکەران و…” بوو، لێ ئیرۆ پرسگرێکێن دی “رەوشەنگەری، ئۆتۆنۆمیا تاک، هزرێن مۆدێرن، تۆلەرانس و…” هاتنەسەر، کو ب گەرمی راستی مە دهێن.

ب ئەنجام و کورتی، ئەگەر تەنێ ئیرۆ بار کەتە سەر ملێن پێشمەرگەهی و سیاسەتمەدار و رەوشەنبیرێن کورد ژی ژ دەرڤەی هندابوون و بینەریێ چ رۆلێن دی نەبن! ل ڤی دەمی ئەم دێ ڤەگەرینە سالێن بەرێ، کو تەڤگەر و شەرێن بێ هزر و رەوشەنبیری بوون، پا گەلۆ مە چ مفا ژ ڤان هەموو سال و ئەزموونان وەرگرت؟ ئها ڤێ یەکێ وەکریە، وێنێ سیاسەتمەدار و رەوشەنبیرێن مە ب میکرۆسکۆپێ ژی د مەژیێ خەلکێ مە دا نەهێتە دیتن، چونکو ئەڤ سیاسەتمەدار و رەوشەنبیرێن بێ سەرمایێن هزری و خەما جڤاکی‌نە.

داوی

بنێرە ڤێ دیالۆگا خرشا د ناڤبەرا ئالێن سیاسی دا هاتیەکرن و دهێتەکرن، ئەڤ جورێن خاپاندنا پارتێن باشوور دگەل گەلێ خوە دکەن. تەڤ ژ ڤالاتیا هشمەندیا سیاسی و نەبوونا پلان و ئەرکانە. ئەڤ چاڤەرێیا گۆدوی “حکوومەتا بنگەهفرەهـ، دەولەت، مووچە، یەکرێزیا ناڤمالا کوردی و…”، گەلەکێ ژڤاندار بەرهەمئانیە! ئیرۆ گۆتار و پرۆپاگەندا “پارت، حکوومەت و دەولەت”ێ ژ ناڤەرۆکا خوە ڤالابوو و ئالاڤێن خاپاندنێ ژی هەلوەشیان. بنێرە ل جهێ “پارت، حکوومەت و دەولەت” رەوشا خەلکی خوەش بکەن، ئەو ب خوە یێ گەندەلی و خازۆکیێ دکەن!

[1]) مجموعة/ محمد بوجنال ـــ فلسفة التاریخ/ جدل البدایة والنهایة والعود الدائم/ تاریخانیة عبداللە العروي بین المد الیساري المارکسي والمد العولمي المحافظ ـــ دار الروافد الثقافیة ــ ناشرون، ط1، بیروت ـــ لبنان، 2012 ص546.

Share.

About Author

بوچون نوسین داخراوە.

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com